Seger AŞ, DOSAB’taki kümelenmeden memnun
Demirtaş Organize Sanayi Bölgesi’nde faaliyet gösteren 19 firmanın yer aldığı DOSAB Otomotiv ve Yan Sanayi Ur-Ge Projesi, çalışmalarını başarılı şekilde sürdürüyor.
16 Ağustos 2016 tarihinde Ekonomi Bakanlığı tarafından onaylanan DOSAB Otomotiv ve Yan Sanayi Ur-Ge Projesinde, geride kalan 1,5 yıllık süreçte eğitim, danışmanlık faaliyetleri ve üç önemli organizasyona imza atıldı. Firma temsilcilerinin katılımıyla proje başlangıcında yapılan ihtiyaç analizi süreci toplantıları sonucu belirlenen yol haritası çerçevesinde gerçekleştirilen faaliyetler ile firmaların daha fazla ihracat gerçekleştirmeleri amaçlanıyor.
DOSAB Otomotiv ve Yan Sanayi Kümesi’nde; A Plas Genel Otomotiv, Akdülger Otomotiv, Assahra Makina, Beyçelik Gestamp, B-Plas Bursa Plastik, Chasıs Brakes Internatıonal Otomotiv, Elatek Kauçuk, Erkalıp, F.S.S. Fren Sistemleri, Hüner Kriko, Omtek Otomotiv, Orven Kauçuk, Pega Otomotiv, Seger, Şahinkul Makina, Teknokast Alüminyum, Tiberina Otomotiv, Topçesan Topbaş Çelik ve Yeni As Metal firmaları yer alıyor.
Ur-Ge Projesi içerisinde yer alan Seger Ses ve Elektrikli Gereçler A.Ş Firmasının Genel Müdürü Tülin Tezer, proje ile ilgili DOSAB Perspektif Dergisi’nin sorularını yanıtladı.
-DOSAB Otomotiv Ur-Ge Projesini genel olarak nasıl değerlendiriyorsunuz?
-Biz firma olarak bu projede yer almaktan memnunuz. Zaten, DOSAB’dan bize böyle bir talep geldiğinde de hemen kabul etmiştik. Çünkü, güzel bir amaç var; DOSAB bünyesinde yer alan otomotiv sektöründeki firmaların rekabetçiliklerinin geliştirilmesi, yeni müşterilere ulaşarak ihracat potansiyellerinin arttırılması ve sürdürülebilir bir büyüme ve rekabetçilik…
Bu hedeflerle bölgemizin uygulamaya aldığı Ur-Ge kümelenme faaliyetini çok olumlu bir adım olarak değerlendiriyorum. Bölgemizde ve otomotiv sektöründe ilk kez uygulanan, böyle bir kümelenme projesinin, katılımcı firmalara pek çok katkılar sağlayacağını düşünüyorum.
-Gözlemlediğiniz ilk faydalar neler oldu?
-Her şeyden önce bu kümelenme programı, bölgedeki firmaların birbirlerini tanımaları, firmaların sahip oldukları potansiyelleri öğrenmeleri, işbirliği ve tecrübe aktarımı açısından firmalar arasında bir sinerji yaratıyor.
Maalesef bizim ülkemizde firmalar arası işbirlikleri kültürü çok güçlü değil. Oysa ki, dünyada otomotiv sektöründe birbirleri ile rakip olan ana sanayilerin bile ortak platformlarda araç üreterek işbirliği yaptıklarını görüyoruz. Bizlerde yan sanayi firmaları olarak pek çok ortak OEM müşterilerle çalışıyoruz. Ama pek çoğumuz aynı şehirde hatta aynı bölgede olmamıza rağmen birbirimizi hiç tanımıyor, sahip olduğumuz imkanları bilmiyoruz. Bu kümelenme projesi firmaların birbirlerini tanımaları ve firmalar arasında bir sinerji ortamının oluşması açısından bence çok değerli.
-Yapılan faaliyetlerle ilgili değerlendirmeleriniz neler?
-Ur- Ge projesinin başlangıcında, INNOCENTRIC firması danışmanlığında çok detaylı bir fizibilite çalışması yapıldı. Otomotiv ve yan sanayi, uluslararası otomotiv pazarları, Türkiye pazarı ve bu çalışmaya katılan firmaların profilleri hakkında çok detaylı bilgi ve analizlerin olduğu kapsamlı bir rapor bizlerle paylaşıldı. Firmalar bu rapordaki bilgileri bir kaynak olarak kullanabilirler.
Fizibilite çalışması kapsamında projeye katılan firmaların ortak ihtiyaçları doğrultusunda, yeni pazarlara açılma hedefiyle, firmaların ihracat potansiyeli gördükleri 8 adet hedef ülke belirlendi. Bu ülkeler ABD, Almanya, İngiltere, Fransa, İspanya, Meksika, İtalya ve Rusya olarak öne çıktı.
Diğer taraftan; firmaların kurumsal kültürlerine, rekabetçiliklerinin artmasına ve organizasyonel yetkinliklerinin gelişmesine katkı sağlayacak eğitim konuları belirlendi. Bunlar; Sınai Haklar Yönetimi, Patent ve Patent Veri Tabanlarının Kullanımı, Triz, VDA 6.3 Proses Denetim, FMEA, TAGUCHI, Finansçı olmayanlar için Finans, Satış ve Pazarlama, İnsan Kaynaklarının Yönetimi, Liderlik, Çatışma Yönetimi, Takım Çalışması ve Etkili İletişim, Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi, Satın Alma, Maliyet Analizi ve Muhasebesi, Bütçe Sistemleri ve Bütçe Yönetimi...
Belirlenen eğitim konularına baktığımızda hepsi firmaların ihtiyaç duyduğu, OEM’lerin yan sanayilerden beklediği yetkinlikleri firmalara kazandıracak ve kurumsallaşma için olmazsa olmaz eğitimler. Bunlardan ikisi, İnsan Kaynakları Yönetimi ve Liderlik Eğitimleri 2017 yılı içinde gerçekleşti.
Eğitim Faaliyetlerine ek olarak firmaların ihtiyaç duydukları danışmanlık konuları da Yalın Üretim, Finansal Risk Analizi ve Gidilecek Pazarlara Yönelik Ön İstihbarat ve Danışmanlık olarak belirlendi. Henüz danışmanlık alanında bir faaliyet başlatılmadı. Ama eminim bu konularda alınacak danışmanlıklar da firmalara önemli katkılar sağlayacaktır.
-Bugüne kadar yapılan faaliyetlerle ilgili firma temsilcileri olarak memnuniyetiniz yüksek oldu mu?
-2017 yılında İran’da bir B2B görüşmesi programı yapıldı ve başarılıydı. Yılın sonlarına doğru Bursa’da ilk kez Automotive Meetings etkinliği düzenlendi. Böyle bir etkinliğin Bursa’da düzenlenmiş olması çok güzel. Bizler de bu etkinliğe DOSAB Ur-Ge Projesi kapsamında katıldık. Programın ilk günü bazı seminerler ve sunumlar vardı. Ancak bu seminerleri sadece B2B görüşmelerine katılan kişiler izleyebildi. Oysa ilk günkü bu seminerlere firma yöneticilerinin de katılması sağlanabilseydi çok daha iyi olurdu. B2B görüşmelerindeki beklentilerimiz çok yüksektir. Daimler, BMW, VW, PSA, Toyota gibi daha global büyük OEM’lerin katılmasını bekliyorduk. Ancak gelen firmalar daha küçük ölçekli firmalardı. Bu sebeple B2B görüşmelerindeki müşteri profili açıkçası beklentilerimizin altında kaldı. Ayrıca program dahilinde yapılan eşleştirmeler etkin olarak yürümedi. Görüşmeyi planladığımız bazı müşteriler ile görüşemedik.
- Hedef ülkelere dönük faaliyetler, yol haritasına göre ilerliyor mu?
-Projenin başlangıcında yapılan fizibilite çalışmasında Rusya hedef ülkelerden biri olarak belirlenmişti. Ancak bu ülkeye yönelik Sektörel Ticaret Heyeti organizasyonu maalesef çoğunluk sağlanamadığı için gerçekleşemedi. Ancak bundan sonraki süreçte hedef pazarlara dönük daha etkin çalışmalar yapılacaktır diye düşünüyorum.
15-20 Nisan tarihleri arasında Çekya-Slovakya faaliyetimiz olacak. Prag’da ve Bratislava’da birer B2B etkinliğimiz olacak. Çekya’da Skoda, Slovakya’da Volkswagen fabrikası ziyaret edilecek. Faaliyete DOSAB Otomotiv ve Yan Sanayi Ur-Ge Projesi kapsamında 9 firma katılım gösteriyor ve Bursa OSB ile birlikte gerçekleşiyor. İki OSB’nin Otomotiv Ur-Ge Projeleri’nin ortak bir faaliyeti olarak gerçekleşecek. Faaliyet boyunca, katılımcı firmalar OEM’ler, Tier 1 ve Aftermarket firmaları ile ikili iş görüşmeleri gerçekleştirecekler.
-Yapılan eğitim çalışmaları sizler için yararlı oldu mu?
-Eğitim faaliyetlerinden İnsan Kaynakları Yönetimi ve Liderlik eğitimleri gerçekleşti. Biz de Seger’den iki kişiyle bu eğitimlere katıldık. Katılan arkadaşlarımız gerek eğitimden gerekse seçilen eğitim firmasında çok memnun kaldıklarını ifade ettiler. Kapsamı geniş olan ve pek çok bölümü ilgilendiren eğitimlerde, eğitim konusunun alt başlığına göre katılımcılar konusunda daha esnek olunması eğitimin etkinliğini arttıracaktır.
İnsan Kaynakları Eğitimi de çok faydalı bir eğitim oldu. Bu eğitimin bir alt başlığı olan Geri Bildirim Verme konusunda, eğitime katılan insan kaynaklarımızın tavsiyeleri doğrultusunda biz daha sonra yöneticiler seviyesinde kurum içinde bir eğitim daha aldık.
-Ur- Ge Projesinde bundan sonraki süreçle ilgili görüş ve beklentileriniz nelerdir?
-Ur- Ge projesi 3 yıllık bir proje ve bir yılı geride bıraktık. Her yıl başında o yıl yapılacak faaliyetlerin planlamasının yapılması, firmaların kendi yapacağı faaliyetlerle çakışmasını engelleyecek ve yapılan etkinliklere katılımların artmasını sağlayacaktır. Bu sebeple öncelikli beklentimiz 2018 yılı planlaması…
Geçtiğimiz yıl iki adet eğitim faaliyeti gerçekleşti, danışmanlık faaliyeti olmadı. Bu sene içinde belirlenen danışmanlık faaliyetlerinden birinin gerçekleşmesini bekliyoruz.
Almanya, bu proje kapsamında öne çıkan ülkelerden bir tanesi. 16-18 Ekim 2018’de Almanya’nın Wolfsburg şehrinde International Suppliers Fair-IZB fuarı var. Bu yıl planlanan faaliyetlerin içerisinde bu fuara katılım var mı bilmiyorum ama bu fuara katılım yapmak birçok firma için çok faydalı olabilir.
Ur-Ge Projesi kapsamında henüz müşteri anlamında Seger olarak bir kazanım söz konusu değil. Ancak katıldığımız eğitimler, kendimizi diğer firmalara göre kıyaslama yapmamız açısında, eğitimlerin firmamıza yetkinliklerimizin ve kurumsallığımızın artması açısından çok faydalı oldu.
SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!