İBB'NİN SOSYAL MEDYA ETİK İLKELERİ BELİRLEDİ

İBB, bir kamu kurumunda ilk kez Sosyal Medya Etik İlkeleri belirledi. 2019’un Aralık ayında hayata geçirilen ilkeler, İBB’nin bağlı kuruluşları, iştirak şirketleri ve tüm kademelerinde çalışanları kapsıyor. Kurum çalışanlarının tamamını…

Haber Merkezi

İBB, bir kamu kurumunda ilk kez Sosyal Medya Etik İlkeleri belirledi. 2019’un Aralık ayında hayata geçirilen ilkeler, İBB’nin bağlı kuruluşları, iştirak şirketleri ve tüm kademelerinde çalışanları kapsıyor. Kurum çalışanlarının tamamını ilgilendiren kuralları ihlal edenler hakkında iç soruşturma açılabiliyor, gerekli olması halinde yasal işlem de başlatılıyor.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), kurum çalışanların resmi ve kişisel sosyal medya paylaşımlarında insana saygıyı önceleyen İBB Sosyal Medya Etik İlkeleri’ni izlemeyi sürdürüyor. Tüm yönetici ve çalışanları için belirlediği kuralların yanında, bağlı şirketlerde çalışan personeline sosyal medya kullanımı ile ilgili sözlü, yazılı ve elektronik posta yoluyla uyarılarda bulunuyor.İBB iştiraklerinden İspark, yaptığı incelemelerde, bu kurallara uymayan personelleriyle ilgili iç soruşturma açtı. İspark, yapılan soruşturma sonucunda şu karara vardı:

“İşverene, işveren temsilcisi olan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanımız hakkındaki küçük düşürücü ve alay edici paylaşımları ile işverene karşı doğruluk ve bağlılığa uymayan tavır veya davranışlar sergilediği, şirket güvenini kötüye kullandığı ve şirketin ahlaki değerlerine, kurum vizyonu ve imajına uygun olmayan davranışlarda bulundukları tespit edilen bahsi geçen personellerin çalıştığı kurumu temsil edemeyecekleri kanaatine varılmış ve İSPARK disiplin yönetmeliğinin 18-c maddesi gereği iş sözleşmesinin 4857 Sayılı İş kanununun 25/II-e maddesine göre sözleşmeleri feshedilmiştir.”

TEMİZ VE ETİK BİR SOSYAL MEDYA

Temiz ve etik bir sosyal medya kullanımını kurumun tamamında gerçekleştirmeyi hedefleyen ilkeler şunlar:

İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve iştirak şirketleri çalışanları kişisel ve kurumsal sosyal medya hesaplarında yaptıkları paylaşımlarda İstanbul’da yaşayan herkese hizmet verme yükümlülüğüyle kamusal bir hizmet veren kurumda çalıştıklarının bilincinde ve sorumluluğunda hareket ederler. İBB ve iştiraklerinde çalışanları kişisel sosyal medya kullanımlarında da kurumu temsil ettiklerinin bilincindedir. İBB ve iştiraklerinde çalışanlar hiçbir şekilde şahsi sosyal medya hesaplarında siyasi ya da başka bir konuda paylaşım yapmaya zorlanamaz. İBB ve iştiraklerinde; hiçbir kişi, kurum veya oluşum hakkında kötüleyici, dezenformatif iletişim çalışması yapılamaz. Açık veya gizli hesaplarla kişi hak ve hürriyetini zedeleyici paylaşımlar yapılamaz, hedef gösterilemez, yapılması organize edilemez, bu konuda herhangi bir şeklide doğrudan ya da dolaylı bütçe harcanamaz. Paylaşımlarında doğrudan ya da ima yoluyla herhangi bir topluluğu, inanç grubunu, cinsiyeti, etnik kökeni, siyasi görüşü, dezavantajlı grubu rencide edecek, aşağılayacak ifade ve görseller paylaşılamaz. Dezavantajlı gruplara yönelik yapılan sosyal ve ekonomik destek çalışmalarıyla ilgili paylaşımlarda kişilerin fotoğrafları kullanılamaz. İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve/veya iştirak şirketinin iç işleyişi ile ilgili özel bilgiler paylaşılamaz. Çalışma arkadaşları iş ve görevlerle ilgili tartışmaları sosyal medya ağları üzerinde sürdüremezler. İBB ve iştirak şirketleri iletişim çalışmalarında kişisel verinin korunmasına özen gösterirler. Önemli konularda kurumsal açıklama ve bilgilendirme yapılmadan önce sosyal medya paylaşımları ya da herhangi bir dijital mecrada açıklama ya da bilgi paylaşımı yapamazlar. Bu konudaki etik ilkelere uymayan kişiler ile ilgili İBB Sosyal Medya Etik ilkelerini ihlal ettiği için iç soruşturma açılabilir, paylaşıma göre yasal süreçler işletilebilir. Özellikle deprem, terör saldırısı, doğal afet vs. gibi olağanüstü kamusal durumlarda yapılan paylaşımlarda çalıştıkları kurumun referans olarak alınacağının farkında olurlar, resmî açıklamaları bekler ve bu açıklamaları esas alırlar. Başka kullanıcılardan gelen bilgi, görüş, görüntüleri paylaşır, yeniden iletir ya da yanıtlarken, bunların kendi görüşü olarak algılanmamasına özen gösterirler. Paylaşımlarının kaynağına özen gösterirler. Paylaşılan ya da iletilen bir bilginin yanlış olduğunu fark edilirse, izleyen bir mesajla mutlaka düzeltilmelidir. Sosyal medya ağlarında yapılan paylaşımların, üçüncü kişiler tarafından, bağlamından kopararak başkalarına iletilebileceği unutulmamalıdır. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, iştirak şirketleri ve farklı görevlerdeki tüm çalışan ve yöneticileri kamusal anlamda yapılan çalışmaların İstanbullulara ulaştırırken kişisel sosyal medya paylaşımlarında İBB ve Başkan’ın kurumsal sosyal medya hesaplarını referans alırlar. Duyuru süreçlerine katkılarının da yine bu kurumsal hesaplar üzerinden olması tavsiye edilir. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, iştirak şirketleri ve farklı görevlerdeki tüm çalışan ve yöneticileri temiz ve etik bir sosyal medya kullanımından yana olmayı kabul eder.